Dispute regarding the composition of the sky (possibly allegorical):
חגיגה יב: (ש"ס ווילנא); ז"ל
א"ר יהודה שני רקיעים הן שנאמר הן לה' אל[ק]יך השמים ושמי השמים ר"ל אמר שבעה ואלו הן וילון רקיע שחקים זבול מעון מכון ערבות וילון אינו משמש כלום אלא נכנס שחרית ויוצא ערבית ומחדש בכל יום מעשה בראשית שנאמר הנוטה כדוק שמים וימתחם כאהל לשבת רקיע שבו חמה ולבנה כוכבים ומזלות קבועין שנאמר ויתן אותם אל[ק]ים ברקיע השמים.... עכ"ל
R. Judah said: There are two firmaments, for it is said: Behold, unto the Lord thy God belongeth heaven, and the heaven of heavens. Resh Lakish said: [There are] seven, namely, Wilon, Rakia`, Shehakim, Zebul, Ma`on, Makon, `Araboth. Wilon serves no purpose except that it enters in the morning and goes forth in the evening, and renews every day the work of creation, for it is said: That stretcheth out the heavens as a curtain, and spreadeth them out as a tent to dwell in. Rakia` is that in which sun and moon, stars and constellations are set, for it is said: And God set them in the firmament [Rakia`] of the heaven.... [translation by Rabbi Prof. I. Abrahams in The Babylonian Talmud, Rabbi Dr. I. Epstein, ed., Seder Mo'ed Vol. VIII (Megillah-Mo`ed Katan-Hagigah), London: Soncino, 1938]
(Reference from Landa: Torah and Science, p. 66)
Sunday, April 30, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment