(1865-1935; Lithuania-Israel):
i. She'eilot Uteshuvot Da'at Kohen (Inyanei Yoreh De'a), #79:
ר' אברהם יצחק הכהן קוק, שו"ת דעת כהן (עניני יורה דעה), סימן עט (פרוייקט השו"ת, אוניברסיטת בר-אילן, גירסה 11 (2003)); ז"ל
אמנם הדין דין אמת כשהרופא מעיד שלא הכניס בפנים המקור, ולא יהא אלא ספק העמידנה אחזקת טהרה. ובמ"א העירותי לפרש לשון הסוגיא שבת פ"ה: מנא לן הא דקים להו לרבנן כו' מאי גבלו ראשונים כו' אלה בני שעיר החורי יושבי הארץ כו' שהיו בקיאים בישובה של ארץ, ומסיק שם חורי שמריחים את הארץ וחוי שטועמים את הארץ, דהיינו שכיון שסומכין עליהם בעניני הלכה צריך שהם יעידו מהחוש ולא מאומד חכמה, וה"ה לנאמנות הרופאים בנ"ד שהוא בחוש ה"ז כטעימת הארץ והרגשת ריחה. אלא דהכא גרע דל"ש בזה כלל מלתא דעבידא לאגלויי ע"י אחרים, כמובן. משא"כ בקפילא ונאמנות הרופאים בתמידות. עכ"ל
I have explained the discussion on Shabbat 85a – "And how do we know that that which the Rabbis ascertain [is of consequence to base a law thereon? For R. Hiyya b. Abba said in R. Johanan's name: What is meant by, Thou shalt not remove thy neighbour's landmark, which they of old have set (Deuteronomy 19:14)? The landmark which they of old have set thou shalt not encroach upon.] What landmarks did they of old set? [R. Samuel b. Nahmani said in R. Johanan's name, Even as it is written,] These are the sons of Seir the Horite, the inhabitants of the earth (Genesis 36:20): [are then the whole world inhabitants of heaven? But] it means that they were thoroughly versed in the cultivation of the earth. [For they used to say, This complete measuring rod of land is fit for olives, this complete measuring rod is fit for vines, this complete measuring rod for figs.]" It concludes there, "[They were called 'Hori' because they 'smelled' the land [to assess it] and 'Chivi' because they 'tasted' the land [to do the same]": meaning that since we are relying on them for halachic matters, their testimony must be based not on conclusions they have drawn from their intellectual reasoning, but on their sensory perceptions. So, too, the [halachic] credence of the physicians in our case – which involves sensory perception – is like the tasting and smelling of the land. [translation by HWMNBN, except for the first quotation of the Talmud at Shabbat 85a, which is the Soncino translation quoted in Section II-A.]
(Thanks to RBP for his assistance.)
ii. She'eilot Uteshuvot Da'at Kohen (Inyanei Yoreh De'a), #191:
ר' אברהם יצחק הכהן קוק, שו"ת דעת כהן (עניני יורה דעה), סימן קצא (פרוייקט השו"ת, אוניברסיטת בר-אילן, גירסה 11 (2003)); ז"ל
והנה כל המשא ומתן, שנמצא בפוסקים בדבר נאמנות הרופאים, הוא סובב רק על הנאמנות של חכמת הרפואה, והיינו בדברים שהם אומרים מצד ההבנה במדע של מקצוע זה, שיש ספק אם דבריהם הם דברים מוסכמים, והם בעצמם שודים נרגא על החלטותיהם המדעיות בכמה עניני חכמה, כידוע. ובשכבר הימים אמרתי שרק דברים שהם יודעים ע"פ החושים בנסיון ראוי לקבל מהם, בתורת הנחות ודאיות, וסמכתי בזה על דברי חז"ל בשבת דף פ"ה א', שאמרו שידיעת שיעור יניקה דזרעים למדו מבני שעיר החורי יושבי הארץ, שהיו בקיאין בישובה של ארץ, וסמכו עליהם לדינא, ואמרו אח"כ וחורי שמריחים את הארץ וחוי אמר ר"פ שהיו טועמין את הארץ כחויא, שכוונת הדברים היא לומר שלא על החכמה ההשערית סומכין עליהם, אלא על המדע שבא להם בנסיון, ע"פ החושים המחודדים שלהם, יהיה חוש הריח או חוש הטעם, ובנדון זה סומכין עליהם מכח חזקה דאומן לא מרע אומנתו, כמו שסומכין אקפילא ארמאה, וכמ"ש בחולין ד' צ"ז ע"א ובתוס' שם ד"ה סמכינן, אע"ג דעכו"ם הוא כיון דקפילא הוא לא משקר, שלא יפסיד אומנתו.... עכ"ל
For quite some time I have said that it is proper to accept the word of physicians as reliable fact regarding only that which they determine with sensory perception via investigation. I drew my support for this assertion from Chazal (Shabbat 85a), who said that they learned from the descendants of Se'ir the Horite, the [early] inhabitants of Israel, who were experts in agriculture, the distance from which plants derive nourishment in the ground – and they relied on [the Horites'] information for halachic purposes. They also said afterward that [they were called] "Hori" because they "smelled" the land [to assess it], and "Chivi" ... because they 'tasted' the land like a snake [to do the same]; meaning that for halachic purposes we rely not on their mere hypotheses, but on the knowledge that they acquire from investigation, from their heightened sensory perception, be it the sense of smell or of taste. [translation by HWMNBN]
Monday, April 24, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment