(Rabbi Levi ben Gershom; 1288-1344; Provence):
i. Genesis 15:4 (Beiur Divrei Hasipur):
רלב"ג, פירושי התורה, ביאור דברי הספור, בראשית טו, ד (ירושלים: מוסד הרב קוק, תשנ"ב); ז"ל
והנה דבר ה' אליו לאמר שכבר יתן לו זרע שירשנו. והוציא אותו החוצה במראה הנבואה להביט בשמים. ואמר אליו שכמו שלא יוכל לספור הכוכבים לרבוים, כן זרעו יהיה באופן מהרבוי שלא יספרו מרוב. והנה מספר מכוכבים לא היה נודע בימי אברהם ולזה הראהו המדמה בעת הנבואה ענין רבוי הכוכבים, למשל רבוי המופלג, אשר יעד אותו השם ית' שיהיה בזרעו. ובזה תמצא שראה יחזקאל (ג, יג) בעת הנבואה, שיהיה לגלגלים קולות, מצד מה שהיה מאמין מזה הענין, כמו שזכר הרב המורה (מורה נבוכים חלק ג סוף פרק יד). כי לא יחויב שיהיו לנביא כל הדעות האמתיות בענין סודות המציאות. עכ"ל
God, in a prophetic vision, brought Abraham outside to look at the sky, and told him that just as [Abraham] could not count the stars, because of their great number, so would his descendants be of an innumerable order of magnitude. Now the number of stars [in existence] was not known in Abraham's day, and in the prophecy, therefore, God presented him a vision of the multitude of stars as a metaphor for an exceedingly great number, which God promised Abraham would be [the number of] his descendants. Along similar lines you will find that in a prophetic vision, Ezekiel (3:13) saw the spheres making sounds – which was based on his beliefs on the subject [i.e., his belief that the spheres make sounds], as the [Rambam] mentioned in The Guide for the Perplexed (3:14). For a prophet does not necessarily know all of the true facts about the hidden aspects of existence. [translation by HWMNBN]
Note: Ralbag here discusses an incorrect scientific belief found not in a Talmudic passage, but in the book of Ezekiel. I have assumed that if he is willing to say that unchallenged scientific assertions made in Tanach (the Bible) are incorrect, he would consider it legitimate to say the same of the Talmud.
(Reference from Y. Shapiro.)
ii. Job 38:18-20 (Beiurei Divrei Hama'aneh):
רלב"ג, פירוש לספר איוב, ביאורי דברי המענה לפרק לח, פסוקים יח-כ (נמצא בספר איוב, מקראות גדולות, ירושלים: פלדהיים, תשנ"ח); ז"ל
האם התבוננתה מנתיבות השמש שתדע מה שיקרה במקומות אשר רחבם גדול מהארץ מאד הגד אם ידעת כל הארץ אי זה מקום מהארץ ישכון האור שם זמן ארוך וחשך אי זה מקומו בעת היותו שם האור כי נתבאר בראיות ברורות כי מס"ו מעלות וכ"ה דקים רוחב עד צ' מעלות ימצאו מקומות יהיה בהם יום אין בו לילה גם חדש או חדשים עד שיכלה הענין בסוף אל מקום יהיה בו ששה חדשים יום וששה חדשים לילה, האם ידעת זה הענין מהשמש איך הוא כי תנהיגהו אל גבולו וכי תבין נתיבות ביתו עד שתדע מה שיתחייב מתנועותיו ממקום מקום מהארץ או ידעת זה מצד אורך ימיך שהתאמת לך זה מן החוש ואולם ספר זה עם ספורו שאר הדברים הנעלמים להיות זה נעלם לאיוב כי בנבואה יבואו כמו אלו העניינים לפי המקבל כאמרו באברהם וספור הככבים להיות זה דבר העלם לאברהם ואם כבר ידעוהו הבאים אחריו עד שכבר מנו מספר כל הכוכבים הנראים וקראום בשמות, ויותר זר מזה שכבר יגיע לנביא דבר כוזב בעת הנבואה במה שאין לו מצד שהוא נביא מצד הדעות אשר לו בעניינים ההם כמו הענין ביחזקאל שהגיע לו בנבואה כאילו הגלגלים מחדשים קולות נפלאים בתנועתם מפני שהיה מאמין שהגלגלים יחדשו קולות בתנועותיהם כמו שזכר הרב המורה.... עכ"ל
[The book] mentions [the sun's path] as being unknown to Job, along with the other unknown things, for in prophecy, these things come according to the recipient [i.e., God communicates with the prophet using the frame of reference of the prophet's prior knowledge, be it correct or incorrect], as with God's statement to Abraham in which the number of stars in existence in understood to be unknown to Abraham – though it was known to those after him, so much so that they counted all the stars and gave them names. Stranger than this is that a prophet may also receive false information, corresponding to his own beliefs, as part of his prophecy, regarding facts which are not being communicated to him on account of his being a prophet – like Ezekiel, whose impression from his prophecy was that the spheres make incredible noises as they move, because he believed that the spheres make noises as they move, as [Rambam] mentioned in Moreh Nevuchim. [translation by HWMNBN]
Note: Ralbag here discusses an incorrect scientific belief found not in a Talmudic passage, but in the book of Ezekiel. I have assumed that if he is willing to say that unchallenged scientific assertions made in Tanach (the Bible) are incorrect, he would consider it legitimate to say the same of the Talmud.
(Reference from the footnotes of the Mossad Harav Kook edition of Ralbag, Peirushei Hatorah, Genesis (15:4).)
Friday, April 28, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment