Tuesday, April 25, 2006

Smag

(Sefer Mitzvot Gadol; Rabbi Moshe ben Yaakov of Coucy; 13th century; France), Lo Ta'aseh #79:

ר' משה ב"ר יעקב מקוצי, סמ"ג (ספר מצות גדול), לא תעשה עט (ארץ ישראל: אלתר פנחס פרבר, תשנ"א); ז"ל

כתוב בהלכות גדולות (ד"ו כט כ"א) אסור למילש מצה אלא במיא דבייתי מאי טעמא כיון דלא בייתי חבילי פירוש חמימי ומחמעי ליה לעיסה דאמר רב יהודה (פסחים מב, א) אשה לא תלוש אלא במים שלנו ודרש רבא (שם) אשה לא תלוש לא בחמה ולא בחמין ולא בחמי חמה ולא במים הגרופין מן המוליאר ולא תגביה ידה מן התנור עד שתגמור את הפת וצריכה שני כלים של מים אחד שמקטפת בו היכא דקאפיא נהמא ואחד שמצננת בו את הידים והיכא דעברה ולשה בהני דאמרינן אסור למיכל מההוא נהמא דאיבעיא להו (שם) עברה ולשה מהו מר זוטרא שרי ורב אשי אסיר והלכתא כרב אשי והיכא דעבר ולש עיסה גוי או חש"ו דלאו בני שימור נינהו אע"ג דבשעת אפייה עבד לה שימור ישראל בר דעה לא נפיק בה ידי חובתיה עכ"ל למדנו מדבריהם דרב אשי דאסר אכולהו קאי אף אמים שלנו ולא כפירוש רבינו שלמה שפירש (שם ד"ה עברה) עברה ולשה דאחמין דווקא קאי ואומר הר"ר אליעזר ממייץ (יראים נב) דווקא עברה שהזידה ולשה אבל אם שגגה ולשה מותר ולכתחילה לשין בהן היכא דלא אפשר כדקאמר בשלהי כל שעה (פסחים מב, א) דרשה רב מתנה בפפוניא אשה לא תלוש אלא במים שלנו למחר אייתו כ"ע חצבייהו לגביה ולא מצינו שהתענו מלאכול ופירש רבינו שלמה (שם ד"ה שלנו) הטעם דמים שלנו לפי שהחמה מהלכת בימי ניסן שהוא עדיין מימות הגשמים בשפולו של רקיע ומעיינות רותחין ולפי טעמו השואבן בבוקר ומשהן עד הערב מותר ומההיא דפפוניא אין ראייה מעתה אך נ"ל הטעם לפי שהחמה מהלכת בלילה תחת הקרקע כחכמי אומות העולם כדאיתא בפרק מי שהיה טמא (פסחים צד, ב) אמר רבי נראין דבריהם הילכך אין להם תקנה אלא אם כן שלא יהו בלילה במחובר ולפי זה הטעם שאבו בתחילת הלילה מותרות מיד ולפי טעם זה אסור לאחר שאיבתם לאחר התחלת הלילה ע"כ לשון הרב רבי אליעזר ממייץ והרב יהודה בר' נתן פסק בפירושו מפסחים שאסור לאפות קודם עמוד השחר ואם אפו ראוי לאסור האפוי דאימר סוף הלילה גורם הצינון אמנם אן שייך איסור זה אלא לפירוש רבינו שלמה ולא לפירוש הרב רבי אליעזר ממייץ אומר הרב רבי יחיאל שראה שהתיר מורי רבינו יהודה ברבי' יצחק מים שלא לנו שנתבטלו ברוב מים שלנו הואיל ונתבטלו כבר קודם הלישה והותרו: עכ"ל

Rabbi Eliezer of Metz says, "...Rashi explained that the reason [one must knead matzah dough only with] water that had sat the night after being drawn is that during Nisan, which is still part of the rainy season, the sun travels at the bottom edge of the sky, and [consequently] the springs are hot. ... [However,] it seems to me the reason is that the sun travels beneath the earth at night, as per the view of the gentile sages, [regarding which] Rabbi Yehudah Hanasi says in Chapter Mi Shehayah Tamei [Pesachim 94b], 'Their view is more probable [than that of the Jewish sages].' Therefore, the water must, after being drawn, sit specifically a night [and not just any 12-hour period] before being used for matzah-kneading. According to this reason, water drawn in the beginning of the night would be immediately permissible for matzah-kneading, and according to this reason, it is forbidden to delay drawing the water beyond the beginning of the night." [translation by HWMNBN]

No comments: