(probably before 1100; Babylonia) from the Cairo Geniza, quoted in Louis Ginzberg, Geonica II, p. 344:
שאלות ותשובת הגאונים, מן הגניזה אשר במצרים (נויארק: חרמון, 1968), כרך ב, עמוד 344; ז"ל
וגלגל קבוע ומזלות חוזרין: וגלגל חוזר ומזלות קבועין שחכמי אומות העולם אומ' דבר זה לא דיני ממנות ודיני נפשות הן ולא איסור והיתר הו שצריך לקבוע הלכה ואף על פי כן נראין דב' שאף על פי שאמר רבי תשובה לדברי אומות העולם שמעולם לא ראינו עגלה בדרום ועקרב בצפון אלמא גלגל קבוע ומזלות חוזרין משמע כבר בא ראבה ופרכה לדרבי דקאמ' ודילמא כסדנא דריחיא וכצינרא דדשא: דריחיא ודשא חוזרין וסדנא וצינרא עומדין במקומן וקימ' לן הילכ' כבתראיי: ועוד גמרא דהמוכר את הספינה מסיע ליה לראבה דאמ' רבה בר בר חנה וכו' ואתנחתה לסלתאי בההי כותא וכ' עד הדר גילגלא לדוכ' ושקלת לה אלמא גלגל חוזר: וכין חכמי אומות העולם אומ' ביום חמה מהלכת וכו' שבזו הלכה כחכמ' אומ' הע' דאמ' רבי נראין דבריהם שביום עינות צוננין ובלילה רותחין שאין אחד שאחלוק על רבי בזו: ועוד כך אנו רואין במעינות שהן כמה שמר רבי: עכ"ל
[Regarding the debate (Pesachim 94b) whether] the sphere is stationary and the constellations revolve [as per Chazal, or] the sphere rotates and the constellations are fixed [in it], as the gentile sages say: As this is a matter neither of civil law nor of criminal law nor of [ritual] prohibition, no decision need be reached. Nevertheless, [the gentile sages’] opinion seems correct. For even though Rabbi [Yehuda Hanasi] said there is a disproof of the gentile sages’ opinion, in that we never see Ursa Major in the south or Scorpio in the north – indicating that the sphere is stationary and the constellations revolve – Ra’avah already refuted Rabbi’s argument, saying that perhaps it is like the pivot of a millstone or like a door socket: for the millstone and the door turn, while the pivot and the socket remain stationary; and we know that the decision follows the latter [authorities]. Furthermore, the Gemara in [Chapter] Hamocher et Hasefina supports Ra’avah, for Rabba bar bar Chana said, “ ... ” indicating that the sphere rotates.
Similarly, the gentile sages say (Pesachim 94b) that by day the sun travels [above the firmanent, and at night below it, whereas Chazal say the sun travels above the firmanent at night]. In this matter the decision follows the gentile sages, for Rabbi [Yehuda Hanasi] said that their view seems more probable, for during the day the springs are cool, and at night they are hot – and there is [was?] no one who would contest Rabbi on this point. And furthermore, we see for ourselves that the springs are as Rabbi described.
[Translation by DES.]
(Reference from R. Menachem Mendel Kasher, Kav Hata’arich Hayisraeli 2:8, p. 26.)
This passage is also quoted essentially verbatim in Otzar ha-Gaonim (B.M. Lewin, ed.), Pessachim, responsum 216. (Reference from Yehudah Evenshmuel, Moreh Hanevuchim, Pt. 2, Vol. 1, p. 129, fn. 4.)
Wednesday, April 26, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment