Monday, April 24, 2006

Rabbi Yonah Navon

(1713-1760; Israel), Nechpa Bakesef 4 to Sefer Mitzvot Gadol (Smag), Hilchot Yom Hakipurim, Asei 32: Rabbi Navon refers the reader to Minchat Kohen (quoted in section III-B-1), which states that the tanna Rabbi Yehuda followed an incorrect astronomical model. He also adheres, halachically, to responsum #96 of Maharam Alashkar (see section III-B-1), which states Chazal conceded that the gentile sages’ astronomical model – and not their own – was correct.

ר' יונה נבון, נחפה בכסף ד לסמ"ג, הלכות יום הכיפורים, עשה לב (לייקווד: מכון משנת רבי אהרן, תשס"ב); ז"ל

עוד כתב הרא"ם וז"ל, ת"ל עד ערב וכו' אך צריך להוסיף וכו' פירוש קודם סוף שקיעת החמה וכו', עד וכן ביציאתו שיוסיף מעט בזמן שאחרי בין השמשות שהוא ודאי לילה עכ"ל. הנה פירוש של סוף ותחילת שקיעה, הוא פירוש ר"ת, ויש בענין זה ד' סברות, ולכל סברא יש להקשות ולתרץ. והרוצה לעמוד על עיקרן של דברים, יעיין בספר מנחת כהן ובספר מוצל מאש למוהר"א הנדפס עם רב יוסף, ובספר מקראי קדש שהאריכו למעניתם בזה, ולא הניחו מקום להתגדר בו. ולענין הלכה בזה נפקא מינה טובא וקולי וחומרי.

...

אכן לענין הקולא דנפיק מינה, נלע"ד ודאי שאין להקל הפך המנהג, וכמו שכתב מוהר"ם אלשקאר בסי' צ"ו לענין נולד (במ"ש) [בערב שבת] אחר שקיעת החמה דצריך להניחו (עוד) [עד] יום א' כדין נולד בין השמשות, ולא חשבינן ליה יום ודאי כסברת ר"ת, וה"ה לנולד במוצאי שבת בזמן זה שאין למולו בשבת כסברת ר"ת אלא ביום א' כנלע"ד לדון בזה ודוק: עכ"ל

The explanation involving “the end” and “the beginning” of bein hashemashot is the explanation of Rabbeinu Tam; and in this matter there are four views, regarding each of which one can raise questions and suggest answers. One who desires to achieve mastery of the topic should look at the books Minchat Kohen, Mutzal Mei’eish ... and Mikraei Kodesh, who have discussed it at great length, leaving no stone unturned. This discussion has major halachic consequences, both stringencies and leniencies.

...

However, as regards the leniency consequent from [the view of Rabbeinu Tam]: it seems to me that we should not be lenient in opposition to the established custom, as Maharam Alashkar wrote in [responsum] 96....

[translation by HWMNBN]

(Reference from Rabbi Chaim Sitehon, Eretz Chaim, Orach Chaim 261:2.)

No comments: