Wednesday, April 26, 2006

Rav Saadia Gaon

(882-942; Egypt-Israel-Babylonia), commentary to Sefer Yetzirah 2:4:

ר' סעדיה גאון, פירוש לספר יצירה, ב, ד (מתורגם על ידי ר' יוסף קאפח; ירושלים: דרור, תשל"ב); ז"ל

ואם יאמר אדם אנו רואים שכאלו סובר בעל הספר הזה כי הארץ מרובעת והשמים מרובעת, ואף שאין שמים תחת הארץ, ושני הדברים הללו היפך המוסכם מכל החכמים. נאמר תחלה, אפשר שדבריו אלה על דרך המשל לא בדיוק, כאלו המשיל בשמים ובארץ כמו שהדגמנו אנו בבית או תיבה. ונאמר עוד ואפילו היו דבריו אלה בדיוק, אין בהם חריגה מדברי החכמים בשני הדברים יחד, והוא, שמקצת החכמים כבר אמרו שהארץ מרובעת, ואף מי שאמר שאין שום תבנית בעולם זולת המרובע, ושכל משולש או מעוגל שאנו רואים הרי כל זה מורכב מחלקיקים מרובעים קטנים מהודקים הטב שאי אפשר לחוש לראותם, ולכן אין להתפלא על זה שאמר בכיוצא בכך. ולענין שהשמים על הארץ ולא תחתיה, הרי ר' אליעזר ור' יהושע שניהם היו אומרים כך, ונחלקו בסבוב השמש אחרי שהסכימו על העיקר הזה, והיה לדעת הכל שבשתי רוחות המזרח והמערב שערים שמהם נכנס השמש בכל בקר ויוצא מהם בכל ערב, ולא היתה נקודת המחלוקת ביניהם אלא שר' אליעזר היה סובר שכאשר הוא יוצא באחד שערי המערב בערב מתרומם מעל השמים בסבוב עד שישוב ויכנס מן השערים המזרחיים בבקר. והיה ר' יהושע סובר שכאשר הוא יוצא מאחד שערי המערב בערב מקיף סביב הצפון ולא יחדל מלכת שם עד הבקר ונכנס מאחד שערי המזרח. וכן היה לדעת הכל כי השמים העומד ממנה והמקרה, כחפץ עבה עכור המונע אור השמש וכל שכן מה שלמטה ממנו מלעבור בו, ואלמלא כן לא היה השמש נסתר ממנו בלילה, והוא אמרם ר' אליעזר אומר עולם כקובה הוא דומה, ורוח צפונית אינה מסוככת, וכשהחמה מגעת לקרן מערבית צפונית מקפת ועולה למעלה מן הרקיע, ר' יהושע אומר עולם לאכסדרא הוא דומה, ורוח צפונית מסוככת, וכשהחמה מגעת לקרן מערבית צפונית מקפת וחוזרת אחרי כיפה. ואף על פי שהדבר המוסכם לדעת הכל הוא שהגלגל והארץ כל אחד מהם ככדור, ושהארץ בתוך השמים כנקודה, ושסבוב השמש ביום מעל הארץ ובלילה מתחת לארץ, ושצל הארץ הוא המסתיר את השמש בלילה ואת חצי הקף הגלגל תמיד מלהיראות. ואף על פי שכבר הזכירו דבר זה גם הקדמונים, באמרם חכמי אומות העולם אומרים חמה מהלכת ביום למעלה מן הארץ בלילה למטה מן הארץ, ואמרו אמר רבי נראין דבריהם מדברינו. הרי שגם דברי בעל הספר הזה כבר סברו אותם רבים מהם. עכ"ל


If someone says, "It seems as if the author of this book believes that the earth and the sky are square, and furthermore, that there is no sky below the earth – and these two things are contrary to the scholars' unanimous view," we shall say first, that this statement of [the author] may be intended metaphorically and not as an accurate [representation of reality] – the author having chosen to represent with the earth and sky what we would represent with a house or box [without intending to imply that the earth and sky are actually square]. And we shall say furthermore, that even if his words are meant as an accurate [representation], they do not deviate from the words of our sages on either of the two points, for some sages said that the earth is square, and there was even someone who said that the world contains no [fundamental] form aside from the square, every triangle or circle that we see being actually a composite of tiny square particles bonded tightly together so that it is impossible for our eyesight to distinguish them. Thus one should not be astonished that [the author] said something similar. And as for the sky's being above the earth but not below, behold, Rabbi Eliezer and Rabbi Yehoshua both said that, disagreeing about the sun's orbit [only] after agreeing upon this fundamental point. It was everyone's opinion that in the two directions of east and west there are aperatures from which the sun emerges every morning and into which it departs every evening; Their dispute was only this: Rabbi Eliezer held that when the sun exits through one of the western aperatures, it ascends above the sky and revolves around, eventually returning and entering through one of the eastern aperatures in the morning; whereas Rabbi Yehoshua held that when it exits through one of the western aperatures in the evening, it curves around the north[ern side of the world], ceasing to travel there only in the morning, when it enters through one of the eastern aperatures. So, too, was it unanimous that the sky and the [celestial] "roof" are like a thick and opaque object that blocks the sunlight and a fortiore [the light of the luminaries] below it from passing through, and that were this not the case, the sun's light would not be concealed from us at night. This view is reflected in the passage (Bava Batra 25a-b), "Rabbi Eliezer says, 'The world is like a tent, and the northern side is not covered; when the sun reaches the northwestern corner, it turns and rises above the sky.' Rabbi Yehoshua says, 'The world is like a porch, the northern side covered; when the sun reaches the northwestern corner, it turns around and travels behind the cover.'" Even though the unanimous view [nowadays] is that the sphere [of the sky] and the earth are both spherical, the earth being a point in the middle of the sky, with the sun circling above the earth by day and below it by night, the shadow cast by the earth being that which blocks the sun and half of the revolving sphere from view at night; and even though the early ones already mentioned this when they said (Pesachim 94b), "The gentile sages say that the sun travels above the earth by day and below it by night," and, "Rabbi [Yehudah Hanasi] said, 'Their view seems more probable than our own;'" [nonetheless,] see that the view of the author of this book was also held by many of them. [translation by HWMNBN]

(Reference from Rabbi Yehuda ben Barzilai's commentary to Sefer Yetzirah, 5:2, and from Rabbi Gil Student, at http://www.aishdas.org/toratemet/en_shape.html.)

No comments: