R. Yitzchak Abarbanel (1437-1508; Spain-Portugal-Italy), Peirush al Hatorah, Bereishit 1:17: Abarbanel says that Chazal were in doubt about a matter of astronomy.
ר' יצחק אברבנאל, פירוש על התורה (ירושלים: בני אברבנאל, תשכ"ד), בראשית א, יז; ז"ל
ואמנם אמרו אחר זה ויתן אותם אל[ק]ים ברקיע השמים. כתב הרמב"ן שזה מורה שלא היו המאורות והכוכבים מגוף הרקיע אלא מונחים ונקבעים בו נמשך בזה לדעת חז"ל שאמרו גלגל קבוע ומזל חוזר. אבל הרב המורה כתב שהוא דעת בטל ושבזה נצחו חכמי האומות את חכמי ישראל. שלא תחשוב שלחסרון חכמת חכמינו נפלו באותו דעת. ראיתי להודיעך פה מה שראיתי בדרוש זה כפי קדומי פלוסופיהם. והוא שפליניא"ו פלוסוף קדום בספר טבעי הנמצאים שהוא ספר יקר מאד אצל חכמי האומות כתב דברים זה סגנונם. בין השמים והארץ ילכו שבעה כוכבי הנבוכה באמצע האויר וביניהם רחק מה ובאמצעותם ילך השמש הגדול והיכול המושל לא בלבד בזמנים ובארץ. אבל גם בכוכבי הנבוכה בשמים כי הוא המכסה אותם והנותן להם אור. ומי שיציירהו ראוי שישפוט שהוא נפש כל העולם ונשמתו והמנהיג ואל[ק]י' אשר לטבע הוא השליט הגדול מיד ה[ק]ל רואה ושומע כל הדברים כפי מה שיראה שר האותיות אומריר"ו עד כאן. ושנה ושלש הדעת הזה בספרו פעמים. ומסכים לזה כתב פילוט"ינו תלמידו מתלמידי ארסטו וגדול מגדוליהם שחבר ספרים בכל הפלוסופיא. כי הוא כתב בביאור שלא היו המאורות חלקי הגלגלים ולא קבועים בהם אבל היו הכוכבים הנבוכים מהלכים באויר בין השמים והארץ והגלגלים הם נחים לא מהלכים עד כאן. ומזה תדע שהיה הדעת הזה מקובל בימים ההם ולפחות היה הדבר בספק אצל קצתם. ומצאתי בב"ר עדות לזה גדולה שכתוב שם פרשה ששית בדברם במאורות אמר ר' שמעון בן יוחאי אין אנו יודעין אם פורחין הם באויר. ואם שפין הם ברקיע. ואם מהלכים כדרכן הדבר קשה מאד וא"א לבריות לעמוד עליו הנך רואה שהיה הדרוש הזה מסופק מאד אצלם ולכן אין ראוי להחליט המאמר שהיה דעת חז"ל בטל ושנצחו חכמי האומות חכמי ישראל. עכ"ל
It says afterward, “[God] placed [the luminaries] in the sky of the heavens” (Bereishit 1:17). Ramban wrote that this teaches that the luminaries and stars were not physically part of the sky, but placed, fixed, there. In this he followed the view of Chazal, who said that the sphere is fixed and the constellation revolves. But [Rambam] in Moreh Nevuchim [2:8] wrote that this view is invalid, and that in this regard the gentile sages defeated the sages of Israel. In order that you not think that our sages fell into this way of thinking because of a lack of wisdom, I have seen fit to inform you here of what I saw in this regard according to the early philosophers. ... From this you see that this view was accepted in those days [by the great gentile philosophers], or at least that it was held in doubt by some of them. I found major testimony to this in Bereishit Rabbah, where is says, in parasha 6[:8], in a discussion of the luminaries, “Rabbi Shimon ben Yochai said, ‘We do not know whether they fly through the sky, or coast on the firmament, or travel on their paths. The matter is very difficult, and it is impossible for men to ascertain it.’” So you see that they were very much in doubt about this topic, and thus it is not appropriate to determine definitively that Chazal’s view was invalidated, and that the gentile sages defeated the sages of Israel.
[Translation by DES.]
(Reference from Rabbi Menachem Mendel Kasher, Kav Hata’arich Hayisraeli 2:8 (p. 22).)
Monday, April 24, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment