(1248-c. 1305; Spain), in his kabbalistic work Ginat Egoz (Pt. 2, p. 233), states that he has relied upon gentile and/or heretical philosophers in his astronomical description of the universe. Evidently his expertise in Kabbala did not independently provide him with the requisite information.
ר' יוסף ג'קטליא, גנת אגוז, חלק שני, המשכת השביעיות אחר אותיות בג"ד כפר"ת, דף רלג (ירושלים: ישיבת "החיים והשלום", תשמ"ט); ז"ל
ובזה נשלם צורת שבעה כוכבי לכת לפי מה שראינו וחקרנו בספרי התכונה וענייני החקירה השכלית, אנו פוסקים, כי אלו הדברים אשר בענייני התכונה אין אדם יכול להגיע עד תכלית מדת כל ענין וענין כפי שיעורו הקבוע, אילו לא נמצא השיעור קבוע ונמדד, דמאן סליק לעילא ושיער ומדד תכונת הכוכבים והמזלות בקו המדה ואתא ואמר דדוקא זהו השיעור בלתי פקפוק. אמנם האדם נמשך באלו העניינים כפי הקבלה השכלית והמשמע מאשר חכמי הפילוסופים האמתיים מסתמכים עליו בהסכמה אמיתית לא בהסכמה נופלת תחת המקרה. ובאמת כי בכל אשר נראה מן הפילוסופים נוטים מן הקו השוה נמחה ונתרץ כנגדם ונשפיל גבהם ונקצץ את גזעם, כי זו היא אמתת התורה והכוונה השלימה. ובכל אשר נראה אותם כופרים כמו שנראה בענין קדמות העולם, ובענין ההשגחה ואלו ודומיהן, לא נאמין ולא נסמוך עליהם, כי שקר נסכם לארכם ולרחבם ונהרוס בנייניהם ונקהה שיניהם ונהרוס מלתעות כפירים אשר הם ביסודות כופרים. וכל זה מדרכי השכל ויסודות תורתינו התמימה אשר אנו מחזיקים בה. אמנם בכל אשר נמצא הפילוסופים מודים ומסייעים אל דעתינו, ומביאים ראיות על טענותינו, ואין מפסידים כלום באמונתינו, נשמע המאמר ולא נסתכל למי שאמרו, והמשכיל אוכל את הפרי וזורק את הקליפה, כאמרם (ברכות לו ע"א) זורק את האביונות ואוכל את הקפריסין. ואנחנו כן נעשה נזרוק את הרעות האביונות ונאכל את הקפריסין, ואף על פי שהוא שוכן באביונות, ולא נניח לקבל העניינים הנכונים אפילו ממי שיאמר ויהי מה. עכ"ל
With this, the description of the seven wandering stars is completed. We adopt our position in accordance with what we have seen and investigated in the books of astronomy and matters of intellectual inquiry, because it is impossible for man to calculate precisely the measure of each thing in these matters of astronomy, unless the measure is available, fixed and calculated: for who has ascended above and calculated and measured the properties of the stars and the constellations with a measuring stick, and come to say that this is the measure, without any doubt? In these areas, man follows intellectual tradition, and the outgrowth of what the reliable philosophers assume with true consensus – not coincidental consensus. Indeed, wherever we see philosophers deviating from the even path, we shall object, argue against them, lower their stature and remove their pedestal, for this is the truth of the Torah and the wholesome intent. Wherever we find them heretical, as it appears with regard to the eternity of the universe, and regarding providence and like matters, we shall not believe or rely upon them, for this is a consensus of falsehood running their whole length and breadth; we shall destroy their edifices, set their teeth on edge.... All this is part of the ways of reason and the foundations of our perfect Torah, which we hold fast. But wherever we find the philosophers agreeing and supporting our views, and bringing proofs for our claims, without discarding any of what we believe, we shall listen to the statement without looking at who said it; the intelligent man eats the fruit and discards the peel.... So shall we do: we shall throw away the bad berries and eat the buds, even though it [the bud?] dwells among [bad] berries; we shall not refuse to accept correct matters regardless of who says it and what he says.
[Translation by DES.]
(Reference from R. David Frizenhoizen, Mosedot Tevel, via R. Menachem Mendel Kasher, Kav Hata’arich Hayisraeli 2:12, p. 45.)
Sunday, April 23, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment