P. 89: The midrash records a dispute between various tannaim (and some scientists) about the sun’s path at night:
מדרש הלל, הנקרא ספר המעשים (מודפס בספר בית המדרש, חדר חמישי, מהדורה שלישית (ירושלים: ספרי ואהרמן, תשכ"ז), עמוד 89); ז"ל
ר' יודא אומר תיק עשה הקב"ה לחמה שנאמר לשמש שם אהל בהם ושוקעת במערב וחוזרת לתיק ועולה מן החלונות למזרח, וחכמים אומרים מחילה עשה לה הקב"ה בארץ ושוקעת במערב וחוזרת למעלה ועולה מן המחילה למזרח. אשטלורוגין אומרים כי הרקיע חוזר בגלגל והמזלות חוזרין בו, אמרו להם חכמים אם בגלגל חוזר צריכה העגלה להיות פעם אחת בדרום ופעם אחת בצפון ועקרב פעם בצפון ופעם בדרום אלא לעולם עקרב בדרום ועגלה בצפון, יוסה אומר החמה הולכת בדרום עד יסוד שנא' הולך אל דרום וסובב אל צפון זה מפני מזרח ומערב. עכ"ל
Rabbi Yehuda says, God created a case for the sun, as it says, “He pitched a tent for the sun in [the heavens].” It sets in the west, returns to its case, and rises from the windows to the east. The sages say, God created a tunnel in the earth for the sun; it sets in the west, returns above, and rises from the tunnel to the east. The astronomers say that the sky revolves in a sphere, and the constellations revolve in it. The sages said to them, If it revolves in a sphere, Ursa Major should sometimes be in the south, and sometimes in the north, and Scorpio should be sometimes in the north, and sometimes in the south; but Scorpio is always in the south, and Ursa Major is always in the north. Yose says, The sun travels in the south until the foundation, as it says, “It travels to the south, turns to the north:” [?].
[Translation by DES.]
(Reference from R. Menachem Mendel Kasher, Kav Hata’arich Hayisraeli 2:8*, pp. 28-29.)
Saturday, April 29, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment