Saturday, April 29, 2006

Midrash Rabbah, Genesis 6:8; Midrash Zuta, Kohelet 1

Midrash Rabbah, Genesis 6:8: Dispute between R. Yehudah bar Ilai and rabbanan about astronomy. Also quotes R. Shimon ben Yochai as expressing Chazal's ignorance about a scientific question. An almost identical passage appears in Midrash Zuta, Kohelet, Parasha 1.

מדרש רבה בראשית ו, ח (ניו יורק: ז. ברמן); ז"ל

ויתן אותם אל[ק]ים ברקיע השמים. כיצד גלגל חמה ולבנה שוקעים ברקיע. ר' יהודה בר אילעאי ורבנן. רבנן אמרין מאחורי הכיפה ולמטה. ור' יהודה בר אלעאי אמר מאחורי הכיפה ולמעלה. א"ר יוחנן נראין דברי ר"י בר אלעאי דהוא אמר מאחורי הכיפה ולמעלה בימות החמה. שכל העולם כולו רותח. ומעיינות צוננין. ומלהון דרבנן דאמרין מאחורי הכיפה ולמטה בימות הגשמים. שכל העולם כולו צונן ומעיינות פושרין. אמר רבי שמעון בן יוחאי אין אנו יודעין אם פורחין הן באויר. ואם שפין ברקיע ואם מהלכין הן כדרכן. הדבר קשה מאד. ואי אפשר לבריות לעמוד עליו: עכ"ל

How do the orbs of the sun and the moon set? R. Judah b. R. La'i and the Rabbis disagree. R. Judah said: Behind the vault and above it. The Rabbis maintained: Behind the vault and below it. R. Jonathan said: The view of R. Judah b. R. La'i that it is behind the vault and above it is preferable in respect of summer, when the whole world is hot while the wells are cold; and the opinion of the Rabbis that it is behind the vault and below appears correct in respect of winter, when the whole world is cold and the wells are tepid. R. Simeon b. Yohai said: We do not know whether they fly through the air, glide in the heaven, or travel in their usual manner. It is an exceedingly difficult matter, and no person can fathom it. [translation by Rabbi Dr. H. Freedman in Midrash Rabbah, Rabbi Dr. H. Freedman and Maurice Simon, eds., Vol. I (Genesis I), London: Soncino, 1951]

(Reference to Midrash Zuta from R. Menachem Mendel Kasher, Kav Hata’arich Hayisraeli 2:8*, p. 29.)

No comments: