Monday, April 24, 2006

Rabbi Avraham Price

(1900-1994; Poland-Germany-Canada), Mishnat Avraham 1 to Sefer Chasidim 291:

ר' אברהם פרייס, משנת אבהרם א לספר חסידים רצא (טאראנטא: הוצאת ישיבת תורת חיים, תשט"ו); ז"ל

ומכאן ראי' שגם בעניני איסור והיתר או שאר מקצועות שבהלכה אפשר לסמוך על בירור של חכמת הטבע, כמו חכמת החימיא – ועי' בספרי משנ"א-ב' דף ע"ט. שהזכרתי כמה מקומות בתלמוד שמהם מתבאר דאפשר לסמוך לדינא על בחינה מדעית, וגם בנדה כ"ב שאלו לרופאים, ועי' בפ"ת יו"ד סימן קפ"ז-ל' שהביא מהרבה ספרים שיש לסמוך על הרופאים, והחת"ס, מחלק בין שהרופאים מעידים על גוף ידוע, בין שאומרים דבר כללי, כגון שאומרים שגוף זה מפיל שומות ושערות, על זה אינם נאמנים בתורת ודאי, ע"ש – כי באם סמך ר' סעדי' גאון להוריש את זה ולקחת את כל הממון מהשני, מפני שהבחינה הראתה שזה השני אינו בנו של המת, א"כ, אם זה העבד הוליד בן ודאי שאותו הבן הי' יכול לישא את בתו של המת ולא מחזיקינן אותה בדודתו, דבשלמא זה העבד אינו יכול לישא אותה מכיון דשווי' אנפשי' חתיכא דאיסורא דהלא אמר שהיא אחותו אבל בנו בודאי שהי' מותר, דכשם שהבחינה מועלת לענין ממון אמאי לא תועיל לענין איסור.

ואין זה ענין למה שכתב הריב"ש ז"ל בסימן תמ"ז: שאין לנו לדון בדיני תורתינו ומצותיה על פי חכמי הטבע והרפואה שאם נאמין לדבריהם אין תורה מן השמים חלילה, כי כן הניחו הם במופתיהם הכוזבים, ואם תדין בדיני הטרפות על פי חכמי הרפואה, שכר הרבה תטול מן הקצבים, כי באמת יהפכו רובם ממות לחיים, ומחיים למות, ויחליפו חי במת, כי אין ספק בניטלה הכבד ונשאר בה כזית שאנחנו מכשירים, הם יאמרו שימות לשעתו, והן בחרותה בידי שמים ואחרים, וכמה וכמה אחרים שאנחנו אוסרים – שהם מלעיגים בנו עליהם, יוצק זהב רותח לתוך פיהם. וכו' ע"ש. כי שם המדובר בדברים שהרופאים אומרים כנגד מה שאמרו רבותינו, כלומר, רבותינו ז"ל אמרו שהסירכה מטרפת את הבהמה וסופה למות מחולי זה, והרופאים אומרים שאין טרפות הגורמת למיתת הבהמה במחלת הסירכה, אז מובן שאין לנו אלא דברי רבותינו, אשר מפיהם אנו חיים. אבל בדבר שהרופאים או האומנים אינם מתנגדים לדעת רבותינו, אלא שעל ידי חכמת הטבע הם מבררים את המציאות, כמו הבחינה של ר' סעדי' גאון ז"ל וכדומה, בודאי שיש לסמוך על הבחינה המדעית כי היא אינה מתנגדת לדעת התורה וחכמי ישראל. עכ"ל


This is evidence that in matters of ritual prohibition or other halachic disciplines, as well, one may rely on scientific determination.... See by book ... where I mention several places in the Talmud from which it is clear that one may rely on a scientific test; also on Niddah 22, [Chazal] asked the physicians....

This has nothing to do with what Rivash wrote in responsum 447 – that we should not take what scientists aand physicians say into account when considering the Torah and its commandments, because if we believe them, Torah is not divine, God forbid, for so have they posited with their deceptive experiments.... For there he discusses matters where the physicians contradict what Chazal said.... But when the physicians or the experts do not contradict Chazal, but rather, through natural science they clarify what the reality is, ... we should certainly rely on scientific testing, for it does nto contradict the Torah view or the sages of Israel.

[Translation by DES.]


(Reference from R. Chaim Jachter, “Blood Tests and DNA – Part 1.” Thanks to Dr. Marc Shapiro.)

No comments: