(1837-1921; Lithuania), Torat Rephael, Orach Chaim, Hilchot Shabbat, #6: Rabbi Shapiro quotes Rambam’s view that Chazal conceded to the gentile sages in an astronomical dispute recorded on Pesachim 94b. He also quotes Rabbeinu Tam’s view that Chazal were really right. He does not seem to take sides; he certainly does not voice any objection to Rambam’s view.
תורת רפאל, חלק אורח חיים, הלכות שבת, סימן ו (ירושלים, תש"ג; נמצא באתר www.otzar.org); ז"ל
והנה לפמ"ש א"כ לד' הרמב"ם ז"ל צ"ל דס"ל כד' ר"ת ז"ל, דאל"כ תקשי לדידי' קרא דביום הקריבו למה לי, דכל א' מהתירוצים הנ"ל לא יעלה לדידי', דהא הרמב"ם ז"ל פסק (בפ"ג מה' פה"מ) דלינה מועלת בראשו ש"מ, וגם פסק שם כר' יהושע דבכל פסולי דם אם עלה ירד, וגם פסק (בפ"ה מה' שבת) כרבה דמשתשקע החמה הוי ביה"ש, א"כ לדידי' לא א"ש כל א' מהתירוצים הנ"ל. וע"כ צ"ל לדידי' דס"ל כד' ר"ת ז"ל דתרי שקיעות הוי ודם נפסל מתחלת שקיעה ראשונה אע"ג דעדיין יום הוא עד שקיעה האחרונה. ובאמת שכ"כ הרדב"ז בתשובה ח"ד סי' רפ"ב דדעת הרמב"ם ז"ל כד' ר"ת ז"ל יעו"ש.
אבל מהר"ם אלשקר ז"ל בתשובה סי' צ"ו וכן מהר"ל בן חביב ז"ל בפירושו לה' קידוה"ח פ"ב כתבו דדעת הרמב"ם ז"ל דמיד לאחר תחלת השקיעה הוי ביה"ש ע"ש. ובאמת לפמ"ש מהר"ם אלשקר ז"ל בתשובה שם דדברי ר"ת ז"ל אינם אלא לדברי חכמי ישראל בפסחים (דף צ"ד[:]) דס"ל דבלילה חמה מהלכת למעלה מן הרקיע, אבל לד' חכמי אוה"ע דבלילה חמה מהלכת למטה מן הקרקע ליכא שתי שקיעות ע"ש, וכ"כ הלח"מ בפ"ה מה' שבת, והקשו לפ"ז על ר"ת ז"ל הא חכמי ישראל הודו בזה לחכמי אוה"ע ע"ש, ובאמת ל"ק דר"ת ז"ל אזיל לטעמי' דס"ל דהאמת הוא כחכמי ישראל בזה, דהא אמרינן בתפלה ובוקע חלוני רקיע, [מובא דברי ר"ת ז"ל אלו בש"מ כתובות דף י"ג והובא בגליון הש"ס להגרע"א ז"ל בפסחים שם ע"ש], ומש"ה לק"מ על ר"ת ז"ל, ולפ"ז לד' הרמב"ם ז"ל דס"ל דהעיקר הוא כחכמי אוה"ע בזה כמ"ש במורה הביאו מהר"ם אלשקר ז"ל שם, א"כ צ"ל דהרמב"ם ז"ל לא ס"ל כד' ר"ת ז"ל, וע' בד' הרדב"ז ז"ל בסוף התשובה שם מ"ש בזה ודוק. עכ"ל
Now according to what I have written, we must say that Rambam agrees with Rabbeinu Tam ... that there are two sunsets.... But Maharam Alashkar in responsum 96, and Maharal ibn Chabib in his commentary on Hilchot Kiddush Hachodesh, chapter 2, wrote that the view of Rambam is that bein hashemashot [halachic twlilight] begins immediately after sunset [unlike Rabbeinu Tam]. And the truth is that Maharam Alashkar writes in that responsum that what Rabbeinu Tam says accords only with the view of the sages of Israel in Pesachim (94b), who hold that the sun travels above the sky at night, but that according to the gentile sages, who hold that the sun travels below the earth at night, there do not exist two sunsets (and so wrote the Lechem Mishneh, Shabbat chapter 5). Based on this, they question Rabbeinu Tam’s view, because the sages of Israel conceded this point to the gentile sages. The truth is that this is not difficult, because Rabbeinu Tam follows his own view, that the truth accords with the sages of Israel on this point, for we say in our prayers, “[He who] opens the windows of the sky” [which accords with the view of the sages of Israel]. (This statement of Rabbeinu Tam is quoted in Shita Mekubetzet, Ketubot 13a, and in Gilyon Hashas of Rabbi Akiva Eiger to Pesachim ad loc.) For this reason there is no difficulty in Rabbeinu Tam’s view. But according to this, the Rambam, who holds that the gentile sages were correct on this point, as he writes in Moreh Nevuchim, quoted by Maharam Alashkar ibid., we must say that Rambam did not agree with Rabbeinu Tam....
[Translation by DES.]
(Reference from Rabbi Ovadia Yosef, Yabia Omer 2, Orach Chaim 21:6.)
Monday, April 24, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment