Monday, April 24, 2006

Ridbaz

(Rabbi Yaakov Dovid ben Ze'ev Willowski; 1845-1913; Russia-USA-Israel) to Yerushalmi Terumot 3:1, s.v. "Tani beshem rabi yosei":

פירוש רידב"ז, ירושלמי תרומות, ג, א, ד"ה "תני בשם ר' יוסי" (ירושלים: ז. ברמן, תשנ"ה); ז"ל

תני בשם ר' יוסי אין לך מר בקישות אלא תוכו כיצד הוא עושה מוסיף על החיצון שלה ותורם רבב"ל בעי דבר שאיפשר לך לעמוד עליו חכמים חלוקין עליו אלא על עיקר בדיקתה חלוקין.  פי' דבזה גופיה נחלקו מר סבר דבדקו ומצאו שהחיצון אינו מר ומר סבר דבדקו ומצאו שאף החיצון הוא מר וכן איתא בפ"ק דמס' חלה דת"ק וריב"נ שנחלקו על עיקר בדיקתה הן חלוקין מ"ס בדקו ומצאו שהיא באה לידי מצה וחמץ ומ"ס בדקו ולא מצאו אותה שהיא באה לידי מצה וחמץ וה"נ על עיקר בדיקתה הן חלוקין כה"ג הוא:  עכ"ל

"Rabbi Binyamin bar Levi asked, 'Would the sages dispute a matter that can be verified?  Rather, they are arguing about the verification itself.'"  The explanation is that they were arguing about this itself: one held that they had investigated and found that the outside [of the melon] was not bitter, and the other held that they had investigated and found that even the outside was bitter.  There is a similar passage in the first chapter of tractate Challah, where the first Tanna and Rabbi [Y.b.N; not sure who], who argue, are said to be arguing about "the verification itself": one believes that they investigated and found that it can become matzah or chametz, and the other believes that they investigated and found that it cannot become matzah or chametz.  Here, too, when they argue about "the verification itself," the dispute is of that nature.  [translation by HWMNBN]

No comments: