Tuesday, April 25, 2006

Rabbi Shlomo Fisher

(current; Israel; Rosh Yeshiva at Yeshivas Itri) in Derashot Beit Yishai (Jerusalem: Frank/Chemed, 1999), Ma'amar Hamo'ach Vehalev, fn. 4:

ר' שלמה פישר, ספר בית ישי, דרשות (ירושלים: פרנק/חמד, תשנ"ט), מאמר המח והלב, הערה ד; ז"ל

רבים תמהים בזה, כי לפי מה שידוע האידנא, אין הלב אלא משאבה בעלמא, ואילו הרגש השכנו במח כמו השכל.  ומאידך גיסא, תמהים רבים על שבכל המקרא כולו וגם ברוב רובם של דברי רז"ל מיוחסים החכמה והבינה אל הלב ולא אל המח (חוץ משני מקומות בגמ' (יבמות ט' א', מנחות פ' ב') דאיתא התם, כמדומה אני שאין לו מח בקדקדו).

והנה הקושיא האחרונה תשובתה פשוטה ע"פ העיקר הגדול שהשרישו לנו הקדמונים שדברה תורה כלשון בני אדם.  והכונה היא לאותו לשון שדברו בו בני אדם באותו הדור שבו נאמרו הדברים, אבל הקושיא הראשונה במקומה עומדת.  וכיו"ב תמהים רבים על כך, שחכמת הקבלה מיוסדת על תמונת העולם וחוקי הטבע שלפי חכמי יון, כגון, מציאות הגלגלים, וד' יסודות, וחומר וצורה.  וההנחה שכל דבר נמשך למקורו.  וכיו"ב טובא.

וליישב זה, נקדים מש"כ בדרוש לפרשת שלח, שבאגדה אין נוהג הכלל של לא בשמים היא.  אלא אדרבה, אנו מוצאים שהיו מתגלים סודות ע"י קדישי עליונים למי שזכה לכך ע"ש.  והנה הרמב"ם במו"נ כתב בענין מראה מעשה המרכבה של יחזקאל, כי בא לו המראה, לפי הדעה שיש לגלגלים קולות, ושכוכב ונוגה הם למעלה מן השמש, אע"פ שהאמת היא, שאין לגלגלים קולות, ושכוכב ונוגה הם למטה מן השמש.  כי הנבואה תבא לו לנביא לפי תמונת העולם שבלבו.

וכעין הדברים האלה כתב הרמ"א בתורת העולה, בביאור ענין אספקלריא שאינה מאירה, ואם אמרו כך על נבואת נביאים, ק"ו שנכון הדבר לאמרו על גילויים שמימיים שאינם במדרגת נבואה.  ועיין בס' מגיד מישרים להב"י, פרשת נצבים.  וז"ל, אע"פ שלפעמים אני מפרש שום על פסוק שאינו כן, הלא לפי מאי דאיהו ברעותך אני אומר וכו'.  והיינו, דכתיב, אכן רוח היא באנוש.  כלומר, לפום מאי דאית ברעותא דבר נש הכי מחזיין ליה וכו' עשה"ט, ותל"מ.  עכ"ל

Many wonder at [the properties Jewish tradition attributes to the heart], since according to what we now know, the heart is merely a pump, and sentiment, like intellect, resides in the brain.  And moreover, many wonder at the fact that in all of scripture and almost all statements of Chazal, wisdom and understanding are attributed to the heart, not the brain....

Similarly, many wonder at the fact that Kabbalistic wisdom is founded upon the ancient Greeks' conception of the world and the laws of nature – such as the existence of the heavenly spheres; the four elements; matter and form; the assumption that everything is drawn to its source; and many more such beliefs.

To answer this, we will begin with what I wrote in my derasha on parshat Shelach – that in the realm of aggadah the principle of "[The Torah] is not in heaven" does not apply [i.e., the determination of the truth in aggadic matters – as opposed to halachic ones – is not given over exclusively to the natural abilities of human sages without possibility of divine interference].  On the contrary, we find that secrets were revealed via holy, higher beings to those who merited them....  The Rambam wrote that Ezekiel's vision of the Ma'aseh Hamerkavah was presented to him in a manner that accorded with the view that the heavenly spheres make sounds, and that Mercury and Venus are above the sun, even though the truth is that the spheres make no sound, and and Mercury and Venus are below the sun.  For prophecy presents itself to the prophet in accordance with his own conception of the world.

Rama wrote something similar....  If they said such a thing even about prophecy, then certainly it is correct to apply it to heavenly revelations of a sub-prophetic level....  [translation by HWMNBN]

(Reference from DH)

1 comment:

Pierre Sogol said...

i'm glad you translated this; it sounds something like from Rav Kook who several places i have seen states that there is a measuring of the revelation of prophets, which I'd taken more to be about limiting. that specific "uber-worldviews" held by all people of the time were the actual medium of revelation! truly tremendous and of much import. Here I have used similar thinkings regarding the Mabul;

http://harherem.blogspot.com/2006/11/privileged-perspective-and-mabul-still.html

http://harherem.blogspot.com/2007/03/consolidate-mabul-ramble-2007-i-need.html