Rav Zeira listens to Rav Yehudah give medical advice in a bathhouse. That medical advice is recorded in the Talmud. Yet, since it was spoken in a bathhouse, it obviously does not qualify as Torah – as the Gemara makes clear.
שבת מא. (ש"ס ווילנא); ז"ל
ר' זירא הוה קא משתמיט מדרב יהודה דבעי למיסק לארעא דישראל דאמר רב יהודה כל העולה מבבל לא"י עובר בעשה שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו אמר איזיל ואשמע מיניה מילתא ואיתי ואיסק אזל אשכחיה דקאי בי באני וקאמר ליה לשמעיה הביאו לי נתר הביאו לי מסרק פתחו פומייכו ואפיקו הבלא ואשתו ממיא דבי באני אמר אילמלא (לא) באתי אלא לשמוע דבר זה דיי בשלמא הביאו נתר הביאו מסרק קמ"ל דברים של חול מותר לאומרם בלשון קדש פתחו פומייכו ואפיקו הבלא נמי כדשמואל דאמר שמואל הבלא מפיק הבלא אלא אשתו מיא דבי באני מאי מעליותא דתניא אכל ולא שתה אכילתו דם וזהו תחילת חולי מעיים אכל ולא הלך ד' אמות אכילתו מרקבת וזהו תחילת ריח רע הנצרך לנקביו ואכל דומה לתנור שהסיקוהו ע"ג אפרו וזהו תחילת ריח זוהמא רחץ בחמין ולא שתה מהן דומה לתנור שהסיקוהו מבחוץ ולא הסיקוהו מבפנים רחץ בחמין ולא נשתטף בצונן דומה לברזל שהכניסוהו לאור ולא הכניסוהו לצונן רחץ ולא סך דומה למים ע"ג חבית: עכ"ל
R. Zera was evading Rab Judah. For he [R. Zera] desired to emigrate to Palestine, whereas Rab Judah said, He who emigrates from Babylon to Palestine violates a positive command, for it is said, They shall be carried to Babylon, and there they shall be. Said he, I will go, hear a teaching from him, return and emigrate. He went and found him standing at the baths and saying to his attendant, Bring me natron, bring me a comb, open your mouths and expel the heat, and drink of the water of the baths. Said he, Had I come to hear nought but this, it would suffice me. As for 'bring me natron, bring me a comb,' it is well: he informs us that secular matters may be said in the Holy Tongue. 'Open your mouths and expel the heat' too is as Samuel. For Samuel said: Heat expels heat. But 'drink the water of the baths' – what is the virtue of that? – For it was taught: If one eats without drinking, his eating is blood, and that is the beginning of stomach trouble. If one eats without walking four cubits [after it], his food rots, and that is the beginning of a foul smell. One who has a call of nature yet eats is like an oven which is heated up on top of its ashes, and that is the beginning of perspiration odour. If one bathes in hot water and drinks none, he is like an oven heated without but not within. If one bathes in hot water and does not have a cold shower bath, he is like an iron put into fire but not into cold water. If one bathes without anointing, he is like water [poured] over a barrel. [translation by Rabbi Dr. H. Freedman in The Babylonian Talmud, Rabbi Dr. I. Epstein, ed., Seder Mo'ed Vol. I (Shabbath I), London: Soncino, 1938]
(Reference from RBP)
Sunday, April 30, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment