Tuesday, April 25, 2006

Hagahot Maimoniot

(Ramach – Rabbi Meir Hakohen of Rothenburg; 13th century; Germany), to Mishneh Torah Hilchot Chametz Umatzah 5:11, ot mem:

הגהות מיימוניות (רמ"ך - ר' מאיר הכהן) למשנה תורה, הלכות חמץ ומצה ה, יא, אות מ (ירושלים: שבתי פרנקל, תשס"ה, כרך ב – זמנים); ז"ל

וכן פירש בה"ג (ד"ו כט, א) ופר"ח (מב.) דעברה ולשה קאי אכולהו גם אמים שלא לנו וכן מהר"ם (תשו' ד"פ סי' קעח) וכן סה"מ (לאוין עט) ודלא כרש"י שפירש דעברה ולשה לא קאי אלא אחמין. וכתב רא"ם עוד (שם) דוקא שעברה ולשה אבל אם שגגה ולשה מותר, ולכתחילה לשין בהן היכא דלא איפשר וכן פי' ראבי"ה בריש כל שעה (סי' תפה) כדדרש רב מתנה בפפוניא למחר אייתו כ"ע חצבייהו לגביה (שם) ולא מצינו שהתענו מלאכול. ואין לאחר שאיבתן עד לאחר התחלת הלילה לפי שהחמה מהלכת בלילה תחת הרקיע כחכמי אומות העולם בפרק מי שהיה טמא (צד:) ואמרינן התם נראין דברי חכמי אומות העולם ודלא כרש"י (מב.) שפירש הטעם לפי שהחמה מהלכת ביומי ניסן שהוא עדיין ימות (החמה) [הגשמים] בשיפולי הרקיע ומעיינות רותחין, ולפי טעמו השואבין בבקר ומשהין עד הערב מותר ולפי זה לא היה ראיה מההיא דפפוניא כו' אמנם ה"ר שמואל מננבר"ק תלמיד רא"מ נחלק על רבו וכתב כיון שהטעם משום חימוץ כאשר כתב בה"ג (שם) דמחמעי לעיסה אין חילוק בין דיעבד לכתחילה. ומיהו מהאי דכתב אסור למיכל מהאי לחמא משמע שדי בזה שנאסור אותו לאכול אבל בהנאה מיד קודם שיבא לידי חימוץ נראה דשרי עיין לקמן בהגה"ה הסמוכה המתחלת בפרק אלו עוברין: עכ"ל

Bahag and Rabbeinu Chananel also explained [as did Rambam] that [when the Talmud says] if one violates [the rabbinic decree] and kneads [matzah dough with unacceptable water, the matzah may not be eaten], this applies if the water had not passed a night since being drawn, as well [as to other cases of unacceptable water]. So, too, explained Maharam of Rothenburg, and Sefer Hamitzvot – unlike Rashi, who explained that the Talmud's statement refers only to hot water. Rabbi Eliezer of Metz wrote that [the matzah is prohibited] only if the kneading is done in conscious transgression, but if the transgression is unintentional, the matzah is permitted; and one may even knowingly knead with such water where there is no alternative. So, too, explained Ra'aviah at the beginning of Chapter Kol Sha'ah.... One should not delay drawing the water past the beginning of the night, because the sun travels below [the earth] at night, as per the view of the gentile sages in Chapter Mi Shehayah Tamei, which is said there to be probably correct [as opposed to the Jewish sages' view]; not as Rashi explained [the reason for letting the water sit before kneading with it] – that during Nisan, which is still part of the rainy season, the sun travels in the lower regions of the sky, heating the springs. According to the reason he provides, one who draws water in the morning and lets them sit until evening [should then be] allowed [to use the water], and then the [Talmudic] story of Papunia would prove nothing; etc. However, Rabbi Shmuel of [?], a student of Rabbi Eliezer of Metz, disputed his rabbi, and wrote that since the reason [of the prohibition of matzah kneaded with such water] is the fear that [the water will cause the matzah to] rise, as Bahag wrote, ... there is no halachic difference between matzah already kneaded [by mistake] and [matzah kneaded in knowing violation of the rabbinic decree]. [translation by HWMNBN]

No comments: