Sunday, April 30, 2006

Pesachim 93b-94a

Rava knew one scientific fact from tradition and another from "sevara"; Rashi: "savar lah midaateih."  Later, tiyuvta of Rava and Ula about geography:

פסחים צג:-צד. (ש"ס ווילנא); ז"ל

אמר עולא מן המודיעים לירושלים חמשה עשר מילין הויא סבר לה כי הא דאמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כמה מהלך אדם ביום עשרה פרסאות מעלות השחר ועד הנץ החמה חמשת מילין משקיעת החמה ועד צאת הכוכבים חמשת מילין פשו לה תלתין חמיסר מצפרא לפלגא דיומא וחמיסר מפלגא דיומא לאורתא עולא לטעמיה דאמר עולא אי זה הוא דרך רחוקה כל שאין יכול ליכנס בשעת שחיטה אמר מר מעלות השחר עד הנץ החמה חמשת מילין מנא לן דכתיב וכמו השחר עלה ויאיצו המלאכים וגו' וכתיב השמש יצא על הארץ ולוט בא צוערה ואמר רבי חנינא לדידי חזי לי ההוא אתרא והויא חמשה מילין
...
אמר רבא שיתא אלפי פרסי הוי עלמא וסומכא דרקיעא אלפא פרסי חדא גמרא וחדא סברא סבר לה כי הא דאמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן כמה מהלך אדם בינוני ביום י' פרסאות מעלות השחר ועד הנץ החמה ה' מילין משקיעת החמה עד צאת הכוכבים חמשה מילין נמצא עוביו של רקיע אחד מששים ביום מיתיבי רבי יהודה אומר עוביו של רקיע אחד מעשרה ביום תדע כמה מהלך אדם בינוני ביום עשר פרסאות ומעלות השחר עד הנץ החמה ארבעת מילין משקיעת החמה ועד צאת הכוכבים ארבעת מילין נמצאת עוביו של רקיע אחד מעשרה ביום תיובתא דרבא תיובתא דעולא תיובתא לימא תיהוי תיובתא דר' יוחנן אמר לך אנא ביממא הוא דאמרי ורבנן הוא דקא טעו דקא חשבן דקדמא וחשוכא לימא תיהוי תיובתא דרבי חנינא לא ויאיצו שאני ... עכ"ל

`Ulla said: From Modi'im to Jerusalem is fifteen miles.  He holds as Rabbah b. Bar Hanah said in R. Johanan's name: what is an [average] man's journey in a day?  Ten parasangs: five mils from daybreak until the first sparklings of the rising sun, [and] five mils from sunset until the stars appear.  This leaves thirty: fifteen from the morning until midday, and fifteen from midday until evening [i.e., sunset].  `Ulla is consistent with his view, for `Ulla said: What is 'a journey afar off'?  Any place whence a man is unable to enter [Jerusalem] at the time of slaughtering.

The Master said: 'Five mils from daybreak until the first sparklings of the rising sun.'  Whence do we know it? – Because it is written, And when the morning arose [i.e., at daybreak], then the angels hastened Lot, etc.; and it is written, The sun was risen upon the earth when Lot came unto Zoar; while R. Hanina said: I myself saw that place and it is five mils [from Sodom].
...
Raba said: The world is six thousand parasangs, and the thickness of the heaven [rakia`] is one thousand parasangs the first one [of these statements] is a tradition, while the other is [based on] reason.  [Thus:] he agrees with Rabbah b. Hanah's dictum in R. Johanan's name: What is an average man's journey in a day?  Ten parasangs: from daybreak until the first sparklings of the rising sun five mils, and from sunset until the stars appear five mils: hence the thickness of the heaven is one sixth of the day['s journey].

An objection is raised: Rab Judah said: The thickness of the sky is one tenth of the day's journey.  The proof is this: what is an [average] man's journey in a day?  Ten parasangs, and from daybreak until the rising sun four mils, [and] from sunset until the stars appear four mils: hence the thickness of the sky is one tenth of the day['s journey].  This is a refutation of Raba, and a refutation of `Ulla!  It is a refutation.  Shall we say that this is [also] a refutation of R. Johanan? – He can answer you: I spoke only of [an average man's journey] in a [complete] day, and it was the Rabbis who erred by calculating [the distance for] pre-dawn and after nightfall.  Shall we say that this is a refutation of R. Hanina? – No: 'and [the angels] hastened' is different.  [translation by Rabbi Dr. H. Freedman in The Babylonian Talmud, Rabbi Dr. I. Epstein, ed., Seder Mo'ed Vol. IV (Pesahim), London: Soncino, 1938]

Pesachim 93b-94b contain many seeming contradictions to the notion that Chazal could not make scientific errors.  So does Chap. 3 of Chullin, including 45b.

No comments: