Tuesday, April 25, 2006

Rashbash

(Rabbi Shlomo ben Shimon Duran; c.1400-1467; Algeria), responsum #513:

שו"ת הרשב"ש, סימן תקיג (ירושלים: מכון ירושלים, תשנ"ח); ז"ל

עוד אני אומר, שדבר זה אינו מוסכם מכל החכמים כלומר דיולדת לט' יולדת לשלמים, ושבמחלוקת היא שנויה, דהכי אמר מר זוטרא התם, ואפילו למאן דאמר יולדת לט' אינה יולדת למקוטעים [יולדת לשבעה יולדת למקוטעים], וזה הלשון מורה על הסכמת הכל ביולדת לשבעה שיולדת למקוטעים והיות תלוי במחלוקת יולדת לט', ואחר היות הדבר תלוי במחלוקת והחוש והנסיון מאמת דברי אחד מהם עליו ראוי לסמוך, וזה ברור לפי דעתי. [וכל] שכן מצינו שכך היא סברת [א"ז] הרמב"ן ז"ל דיולדת לט' ולמקוטעים ולד מעליא הוא אם קים לן בהכי, שכן כתב בספר תורת האדם שאם בעל ופירש ונולד לתשעה חדשים בין לשלמים בין למקוטעים מתאבלין עליו אפילו בן יומו, ואם באבלות דהלכה כדברי המיקל בו חשבינן ליה כילוד להתאבל עליו כ"ש בשאר דברים בנחלה ויבום ודומיהם השנויים במשנתינו דחשבינן ליה נולד מעליא. ובספר אבן העזר כשהזכיר ט' חדשים לא אמר שלמים נראה שסובר כדברי הרמב"ן ז"ל. ואעפ"י שהרמב"ם ז"ל כתב בפ"א מהלכות חליצה ובהלכות אבלות דבעינן ט' חדשים שלמים, כיון שהחוש והנסיון מכחיש זה, ומצינו שאף רז"ל במחלוקת היא אצלם, ובעלי התוספות נתעוררו לומר שזה היה בדורות הראשונים, אין סומכין על דבריו בזה, וכ"ש שהרמב"ן ז"ל כתב כן בפירוש עם מה שנראה שכך היא דעת הרב בעל הטורים ז"ל, שאפילו שלא בשעת הדחק היינו סומכין לעשות מעשה על דבריו, כ"ש בנדון הזה שיש לסמוך על דבריהם ואין בדבר בית מיחוש.

This view – that a woman who bears after 9 months will not bear prematurely – is not agreed upon by all of the sages [Chazal]; it is subject to dispute. For Mar Zutra says, ... “Even according to the view that a woman who bears after 9 months will not bear prematurely, [a woman who bears after 7 months will bear prematurely].” The implication is that all agree that a woman who bears after 7 months will bear prematurely, whereas the matter is disputed regarding a woman who bears after 9 months. Since [the matter of] a woman who bears after 9 months is disputed, and [our] senses and experience validate one of the opinions, it is appropriate to follow that view. This is clear in my opinion. ... Even though the Rambam ... wrote [otherwise], since [our] senses and experience contradict [his view], and since we find that it was subject to dispute even amongst Chazal, ... we do not rely upon what he says. [translation by HWMNBN]

(Reference from Dov Frimer, “Keviat Avhut Al Yedei Bedikat Sugei Dam (Bema’arechet ABO) Bamishpat Hayisraeli Uvamishpat Ha’ivri,” fn. 59.)

No comments: