(Rabbi Avraham ben Moshe de Boton; c.1545-1585; Greece), to Mishneh Torah Hilchot Shabbat 5:4:
לחם משנה, למשנה תורה הלכות שבת ה, ד (ירושלים: מהדורת שבתי פרנקל, תשס"ה); ז"ל
משתשקע החמה וכו'. דברי ר"ת ז"ל שהביא ה"ה הוא מפני שהוא ז"ל סובר כסברת חכמי ישראל שגלגל קבוע ומזל חוזר. ר"ל שגלגל השמש לעולם הוא קבוע אבל המזל שהוא גוף השמש הולך ממזרח למערב ואחר כך בלילה ינקב הרקיע ועולה למעלה וחוזר אחורי השמים אל מזרח וזו היתה סברת חכמי ישראל ומפני כן כתב שיש שתי שקיעות האחת כשינקב הרקיע והיא מהלכת כל עובי הרקיע וזהו מהלך ג' מילין, והשקיעה האחרונה היא כשהלך השמש כל עובי הרקיע וחוזר אחורי הכיפה זהו כונת דברי ר"ת ז"ל. אבל קשה שהרי כבר אמרו בגמרא (פסחים צד:) שבדבר זה נצחו חכמי יון לחכמי ישראל והיא סברא בדוקה וחכמי ישראל עצמן חזרו וקבעו דינים על סברת חכמי יון שאמרו בלינת המים בפסח שהמים בלילה מתחממים מפני שהשמש הולך למטה מהארץ ולכך לא ישאבו המים בלילה וא"כ איך קבע בסברא הזאת ר"ת ז"ל אחר שהיא נדחית וצ"ע. עכ"ל
The statement of Rabbeinu Tam quoted by the Maggid Mishneh is based on his belief, which he shares with the Jewish sages [of Pesachim 94b], that the sphere is fixed and the heavenly body moves [on it]: that is, the sphere [on which] the sun [rests] is always fixed, but the heavenly body – the sun itself – travels from east to west, and then afterward, at night, penetrates the sky, ascends above, and goes back, behind the sky, to the east. This was the view of the Jewish sages. Because he held this view, he wrote that there are two "sunsets": the first, when the sun penetrates the sky, [after which] it travels the thickness of the sky, which takes 3 mils' time; the latter, when the sun has travelled the thickness of the sky and goes back behind the [sky's] covering. This is the idea behind the statement of Rabbeinu Tam. But it is difficult, for the Gemara has already stated (Pesachim 94b) that in this matter the Greek sages defeated the Jewish sages; [the Greek sages' opinion – that the sun travels below the earth at night, not above –] has been verified; and the Jewish sages themselves recanted and based laws on the view of the Greek sages, ruling that water for the kneading of matzot should not be drawn at night, because the sun travels beneath the earth at night, and heats the bodies of water [attached to the ground]. How, then, could Rabbeinu Tam have settled on this view [of the Jewish sages], when it has been rejected? This matter requires investigation. [translation by HWMNBN]
(Reference from Rabbi Ovadiah Yosef, Responsa Yabia Omer, Part II, Orach Chaim #21 (The Responsa Project (CD), Version 11, Tel Aviv: Bar-Ilan University / Jerusalem: Talmudic Encyclopedia, Yad Harav Herzog, 2003.))
Tuesday, April 25, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment