(Rabbi Yaakov ben Moshe Halevi Moelin; a.k.a. Mahari Segal; c.1365-1427; Germany), Hilchot Maya Delishat Hamatzot. Maharil takes for granted that the sun travels beneath the earth at night, as per the gentile sages in their dispute with the Jewish sages on Pesachim 94b. Compare the opinion of Rabbi Eliezer of Metz (Sefer Yere'im #52), above (III-B-1).
ספר מהרי"ל, הלכות מיא דלישת המצות (בקובץ ספר התרומה, הלכות ארץ ישראל לטור, הלכות ארץ ישראל וחלה למרדכי, מעשה רוקח, מהרי"ל, ולו שערים וסדר גיטין; ירושלים, תשל"ח); ז"ל
אמר מהר"י סג"ל ביום י"ג בניסן סמוך אחר שקיעת החמה קודם צאת הכוכבים דהיינו בין שמשא וכוכבא שואבי' מים ללוש בהן המצות וטעמא דבעינן לינה לרש"י דניסן ימות הגשמים עדיין והשמש בשיפולי רקיע מהלכת ואנן בעינן שיצטנן המים בתלוש משום דבלילה מעינות אז רותחי' וצריך שלא יהו המים מחוברים כלום מן הלילה אך קשה אמאי אין ממלאי' אותם ביום קודם שקיעת החמה אלא נראה כמו שפי' ריצב"א צריך שיצטנן המים כ"ד שעות טרם שלשין בהן עיסת מצה והיינו שנצטנן י"ב שעות היום בהיותם מחוברין בבאר למטה והשמש יצא על הארץ למעלה ורחוקה מהן. לעת שקיעת החמה בערב נתחממו הבארות אז צריך לשאוב המים להצטנן כל י"ב שעות הלילה למעלה כל זמן שהשמש למטה. והיינו כ"ד שעות נתרחקו המים מן השמש וכן זה נמי במהרא"ק. הלכך יזהר כל אדם בכל יכלתו לצמצם ולכוון שישאב המים בין השמשות דהיינו בין שקיעת החמה לצאת הכוכבים טרם שתזרח הלבנה באדמה כי אז הוא לילה דאורייתא לכל מילין. וכשהרבה בני אדם צריכין לשאוב מן באר אחד לפעמים נתאחרו מקצתם לשאוב אלר זריחת הלבנה ואין נכון דודאי לילה הוא אף להשלמת תענית יום כפורים ולהיתר מלאכה. אע"ג דכתב בסמ"ק דסוף לילה גורם הצינה. יותר טוב שיקדים קצת משיאחר עד זריחת הלבנה כי אין אותו איחור נזכר בתלמוד כמו הלינה. עכ"ל
We draw water for the kneading of matzot on the 13th of Nisan just after sunset, before [2 or 3] stars become visible – i.e., during twilight. According to Rashi, the reason we require that the water sit overnight is that Nisan is still in the rainy season, when the sun travels low in the sky, and the springs are hot at night; [hence] we require that the water cool after being drawn. The water must not be in the ground for even a little bit of the night. This explanation is difficult, however, for according to it, why can we not draw the water during the day, before sunset? Rather, the correct explanation seems to be that of Ritzba – that the water must cool for a 24-hour period before being used for kneading matzot: 12 hours of cooling during the day in the ground – below – while the sun is over the earth – above, and far away [from the water]; and then at sunset, when the springs warm up, one must draw the water to cool for the 12 hours of the night above [ground], while the sun is below. Thus for 24 hours the water is distanced from the sun. [translation by HWMNBN]
(Reference from Rabbi Shmuel ben Natan Neta HaLevi, Machatzit Hashekel, Orach Chaim 455:1, s.v. "Samuch etc., demin hadin etc.")
Monday, April 24, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment