(c. 1680-1743; Italy), Sefer Emunat Chachamim, beginning of Chap. 5:
ר' אביעד שר שלום באזילא, ספר אמונת חכמים, פרק חמישי (פאדוא, תפ"ט); ז"ל
עוד נאות יחד במ"ש חכמי מודונה ובראשם כמהר"ר נתנאל טראבוט בהקדמת ספר כנף רננים שבהגדה כשם שאין הלכה אין הכרעה ושעל כרחין יודו כל חכמי ישראל בכדוריות שמים וארץ יע"ש וע"כ נר' שכל עוד שנראה בברור שחז"ל אמרו דבר אחד מסברתם לבד בלי שום קבלה החולק עליהם אינו פוגם אמונתו כלל אך ורק לפי דעתי כאן צריך ליזהר שהגם שאינו פוגם אמונתו עם כל זה אם הדבר מוסכם לגמרי ביניהם הוא טועה בודאי לפי שדעתם רחבה מדעתנו.... עכ"ל
[What we have said] is also compatible with what the sages of Modena – at their forefront Rabbi Netanel Trabot, in the introduction to Kenaf Renanim – have written: that in aggadic matters, just as there can be no halachic ruling, so, too, there can be no [binding] decision; and that all of Chazal would necessarily agree that the heavens and the earth are spherical.... It does certainly seem that one does not compromise his faith in the least by disagreeing with a given statement of Chazal as long as it is clear that Chazal based that statement not on received tradition but on their own reasoning. This fact notwithstanding, one must, in my opinion, tread very carefully here, for although one does not compromise his faith [by disagreeing], still, if the matter was unanimously agreed upon [by Chazal] then it is certain that [he who disagrees] is wrong, for the intellects [of Chazal] were greater than our own.... [translation by HWMNBN]
(Thanks to RBP for his assistance.)
Tuesday, April 25, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment