(R. Alexander Hakohen Suslin; ?-1349; Germany), Pesachim 41: R. Suslin takes into account (even seems to favour) the opinion of R. Eliezer of Metz (quoted in Sefer Ra’aviah), which asserts that the gentile sages – not Chazal – were correct in their dispute about the path of the sun at night.
ספר האגודה, פסחים מא (ירושלים, תשכ"ו); ז"ל
אמר רב יהודה אשה לא תלוש אלא במים שלנו כתב רש"י חשו חכמים לרוב עיירות שאין להם נהרות אך מעיינות, והן חמין בימות הגשמים, לכן צריכין לשואבו שיצטננו. ויש גאונים האומרים דחמה מהלכת בלילה תחת הרקיע, ולפי זה צריך לשואבו קודם תחילת הלילה בין יום ללילה, וכדי לאפוקי מפלוגתא כתב רבינו אבי"ה (סימן תפ"ה) טוב לשואבו מן הנהרות, נראה לי במקום אשר המרתפות חמין הגאונים כתבו שאין להשים המים בתוכן, דחמה מהלכת תחת הרקיע ועינינו רואות המרתפות העמוקות חמין בחורף, וגם לא ישים המים במקום חמה. עכ"ל
Rav Yehuda said, a woman should knead [matza] only with water that has sat overnight. Rashi explained that the sages were concerned about the majority of towns, which do not have rivers, but rather springs, which are warm during the rainy season; therefore [the water] must be drawn [in advance] in order that it cool. [Alternatively,] there are geonim who say that the sun travels beneath the sky at night, according to which view one must draw the water before nightfall, during between day and night. To remove oneself from this rabbinic dispute, Ra’aviah wrote (485) that it is good to draw from rivers. It seems to me that where the cellars are warm, the geonim wrote that one should not place the water there, because the sun travels beneath the sky, and we can see with our own eyes that the deep cellars are warm in the winter; one should also not place the water in a warm place.
[Translation by HWMNBN.]
(Reference from Rabbi Yoel Sirkes, Bayit Chadash, Orach Chaim 455:3.)
Tuesday, April 25, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment