(Siftei Kohen; Rabbi Shabtai Kohen; 1621-1662; Lithuania-Moravia), Yoreh De'a 266:11: Shach refers the reader to responsum #96 of Maharam Alashkar (which see) regarding the halachic end of the day (in which Maharam Alashkar says that Rabbi Yehuda's halachic opinion as recorded in the Talmud was based on Chazal's faulty model of the sun's movement, which they later replaced with the gentile scholars' more correct one, as per Pesachim 94b). He does not contest this assumption, and certainly does not challenge the premise that it is possible.
ש"ך (שפתי כהן), יורה דעה רסו, יא ((פרוייקט השו"ת, אוניברסיטת בר-אילן, גירסה 11 (2003)); ז"ל
דר' יוסי – דהיינו כהרף עין סמוך ללילה ממש וכבר נתבאר בסי' רס"ב סעיף ו' דמשנראו ג' כוכבים לילה הוא, ובתשובת מהר"מ אלשקר סי' צ"ו שאלה תינוק שנולד ע"ש אחר שקיעת החמה קודם שנראו ג' כוכבים בינונים אם נימול יום ראשון כדעת הרי"ף והרמב"ם והרא"ש ז"ל דלדידהו בין השמשות הוי תיכף אחר שקיעת החמה מעל הארץ או אם נימול בע"ש כדעת ר"ת ז"ל שכתב דשתי שקיעות נינהו ושאין בין השמשות מתחיל אלא מסוף השקיעה אחר שנכנס החמה בעובי של רקיע אבל קודם לכן יום גמור הוא וכן דעת הרמב"ן בספר תורת האדם והסמ"ג והר"ן כו' ע"ש שהאריך להביא שיטת הגאונים והפוסקים ובביאור דבריהם ומסיק שם כללא דמילתא דהאי ינוקא אין מלין אותו עד יום א' ע"ש: עכ"ל
(Reference from Rabbi Chaim Sitehon, Eretz Chaim, Orach Chaim 261:2.)
Monday, April 24, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment